Spondylóza  je degeneratívne ochorenie chrbtice, pri ktorom dochádza k tvorbe osteofytov (kostných výrastkov) najmä na spodnej a bočnej strane tela stavcov. Osteofyty sa môžu časom spájať a vytvárať premostenia spodných medzistavcových priestorov, čo v konečnom dôsledku vedie k zrastaniu stavcov, zníženiu pohyblivosti a bolestivosti chrbtice.

Ochorenie má genetický základ, výrazne ovplyvnený mechanickými vplyvmi prostredia (nárazy, úrazy, pády).
Veľký význam má aj hmotnosť zvieratka. Nadmerná hmotnosť spôsobuje veľkú záťaž chrbtice. Veľká váha vplyvom gravitácie spôsobuje veľký ťah hlavne na bedrovú chrbticu, ktorá sa prehýba a dochádza k posunu stavcov smerom do brucha. Rozvíja sa poškodenie medzistavcovej platničky.

V počiatočnom štádiu je spondylóza bezpríznaková. K rozvoju zmien na chrbtici dochádza postupne a majiteľom zvieratka sú často prehliadané. Na zvieratku sú viditeľné zmeny v pohybe až v pokročilých štádiách. Najvýraznejšie sú: stuhnutosť chrbta, krívanie, zmeny kroku, neochota skákať a chodiť po schodoch, bolestivosť chrbta na dotyk.

K akútnemu zhoršeniu príznakov môže dôjsť pri zachladení chrbtice (ležanie v prievane, kúpanie v studenej vode) alebo po nadmernej fyzickej námahe. Najzávažnejšími klinickými príznakmi sú parézy končatín, problémy s močením a vyprázdňovaním, ku ktorým dochádza v dôsledku výraznej kompresie nervov inervujúcich príslušné oblasti.

spondyloza

Diagnostika terapia

Vyšetrenie prebieha pomocou röntgenového vyšetrenia (RTG), magnetickej rezonancie (MRI) alebo počítačovej tomografie (CT). Chirurgické riešenie sa odborníkmi neodporúča, pretože zásah do kosti podmieni opätovný nárast kostného tkaniva a tvorbu nežiaducich výrastkov.
Nástup ochorenia je možné ovplyvniť podávaním chondroprotektív. Z nich je vhodné používať tie, ktoré obsahujú aj prírodnú protizápalovú a  analgetickú zložku (MSM), ktorá je bezpečná aj pri dlhodobom užívaní.

Zvieratká je nutné v zime obliekať a chrániť chrbát pred prechladnutím. Vždy treba predchádzať zachladeniu chrbtice – po kúpaní psa osušiť, nenechať ho ležať v prievane alebo na studenej podlahe či zemi.

Čo sa týka pohybu, vo všeobecnosti platí „primerane.“ V závislosti na stupni ochorenia a klinických príznakoch je vhodné zvieratku obmedziť skákanie, chôdzu zo schodov a pod. Naopak vhodnou formou pohybu je plávanie a plynulý pohyb po rovnom, prírodnom povrchu, ktorý je dostatočne pevný ale zároveň mäkký.

V prípade spondylózy je najúčinnejšia ako prevencia, pretože zmierňuje a odstraňuje krívanie a iné zmeny v pohybe, ktoré spôsobujú mechanickú záťaž chrbtice. Pravidelným ošetrením možno zmierniť alebo úplne odstrániť dôsledky mechanických vplyvov, ktoré spôsobili posun stavcov.
Pri rozvinutom ochorení je terapia rovnako vhodná avšak s rešpektovaním poškodeného úseku chrbtice. Pri vyšších stupňoch spondylózy používame iba bankovanie na uvoľnenie svalov a fascií okolo chrbtice.